Що таке проект

Проект – це певна, чітко прописана технологія, що включає в себе такі етапи:

Постановка проблеми (підготовчо-мотиваційний) 

Формування мети(планування) 

Розробка заходів (вибір рішення) 

Підготовка заходів і методів (виконання)

Оцінка результатів (рефлексія і захист) 

      До організації проекту висуваю певні вимоги, зокрема: 

1)    тема для всього класу може бути одна, а шляхи її реалізації у кожної групи – різні. Можливе одночасне виконання учнями різних проектів; 

2)    проект є значущим для найближчого та опосередкованого оточення учнів – однокласників, їх батьків, знайомих;

3)    проект завжди педагогічно значущий, тобто учні одержують знання, будують взаємини, оволодівають необхідними способами мислення та дії;

4)  проект повинен бути завчасно спланованим, але разом з тим допускає гнучкість та зміни під час його виконання;

5 проект орієнтовано на вирішення конкретної проблеми.

      Цілі проекту обмежені рамками завдання, що вирішується та часом. Проект має бути реалістичним, орієнтованим на ресурси, які має у своєму розпорядженні навчальний заклад. Такий підхід гарантує підвищення рівня пізнавальної активності учнів, позитивно впливає на розвиток особистості. Для себе я вибрала таку структуру:

1.             Назва проекту.

2.             Анотація проекту. (Цитата, лозунг, представлення проекту, чітко і стисло розкривається зміст проекту за схемою: актуальність проекту, основна проблема, інноваційний спосіб вирішення, перелік заходів, результати).

3.             Опис проблеми, на розв’язання якої спрямовано проект :

–             опис існуючих потреб,

–              коло людей, на яких спрямовано проект (цільові групи),

–             яким чином дана проблема відповідає можливостям, досвіду, цілям).

4.             Мета і завдання проекту (мета формулюється чітко. Завдання показують логіку розв’язання проблеми).

5.             Технологія досягнення цілей:

–             структура (модель),

–             методи реалізації,

–             опис заходів,

–             на чому базується проект,

–             критерії оцінки робіт окремих учасників та проекту в цілому,

–             хто буде здійснювати проект і функції.

6.             Етапи проведення проекту (робочий план проекту).

7.             Очікувані результати проекту:

–             короткочасні та перспективні наслідки проекту;

–             як проект покращить ситуацію;

–             де і як поширено і застосовано результати проекту;

–             сталість результатів (чи можливе продовження та розвиток проекту).                                                                                    

            Слід зазначити, що проектна діяльність молодших школярів це одна із форм пізнавальної активності, бо учні вчаться активно здобувати знання та застосовувати їх в практичній діяльності. Її зміст полягає в мотивованому досягненні поставленої мети для створення творчих проектів та у забезпеченні єдності й наступності різноманітних аспектів процесу навчання.

          В початковій школі метод проектів спрямований на розвиток навичок співробітництва й ділового спілкування в колективі, тому передбачаю сполучення індивідуальної самостійної роботи із груповими заняттями, обговореннями дискусійних питань, наявності елементів дослідницької методики, на правлений на створення учнями кінцевого продукту (результату) їх власної творчості. Проектна методика для початківців цікава насамперед спробою зорієнтуватися на особисті інтереси учня, будувати навчання на активній основі через діяльність дітей з певною метою, що вимагає використання дослідницьких та пошукових методик, творчості, роботи з різними джерелами інформації . Особистість повинна навчитися адаптуватися в умовах, що змінюються, бачити проблеми, вміти аналізувати їх, знаходити шляхи розв’язання, уміти працювати з інформацією, бо це неодмінної складовою навчання в середній та старшій школі. Доводжу до дитини сутність та специфіку проектної діяльності, навчаю будувати власну учнівську діяльність як повноцінну та усвідомлену (таку, що має три стадії: мотиваційну, операційно-виконавчу, рефлекторно-оціночну). Проте спочатку діяльність учнів організовую заради самої діяльності, для того, щоб виробити дещо, покращити дещо, досягнути деякого результату, запобігти дечому, дещо повідомити та ін. Тільки потім вони починають розуміти, що цей процес є процесом навчання і починають усвідомлювати свій досвід і оцінювати свої дії. Пропонуючи учням початкових класів роботу над проектом, враховую навчальну ситуацію з певних предметів, власні інтереси та здібності учнів. Дидактична мета проекту повинна бути триєдиною, при цьому мати соціальне значення, бо це має велике значення для становлення компетентнісної особистості молодшого школяра.

           Використання метод проекту в початковій школі  дозволяє:        

     Учням – оволодіти значним арсеналом методів дослідження (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір та обробка даних, висунення гіпотез та методів їх вирішення тощо).      

     Учителю – надати пріоритет різним видам самостійної діяльності учнів.        



Типологія проектів

Типологічні ознаки типу проекту
1. Вид діяльності, що домінує у проекті: дослідницька, пошукова, творча, рольова, прикладна (практично-орієнтована) і т. ін.
2. Предметно-змістовий напрям: монопроект (у межах однієї галузі знань); міжпредметний або надпредметний проект.
3. Характер координування проекту: безпосередній (жорсткий, гнучкий), прихований.
4. Характер взаємозв’язків (поміж учнів одного класу, школи, району, міста, регіону, країни, різних країн світу).
5. Кількість учасників проекту.
6. Тривалість проекту: короткотривалі, середньої тривалості, довготривалі.

Дослідницькі проекти
1. Ретельно обміркована структура.
2. Визначеність мети.
3. Актуальність предмета дослідження для всіх учасників.
4. Соціальна значущість.
5. Продуманість методів дослідження та експериментальної обробки результатів.

Творчі проекти
1. Відсутня детально опрацьована структура спільної діяльності учасників.
2. Спільна діяльність перебуває в розвитку.
3. Завчасна домовленість учнів про результати і форму їх представлення (рукописний журнал, свято тощо).
4. Необхідність мати сценарій свята, макет журналу.

Ігрові проекти
1. Учасники беруть на себе певні ролі.
2. Вигадують, імітують соціальні й ділові стосунки своїх персонажів.
3. Домінуючий вид діяльності — гра.

Інформаційні проекти
1. Збирання інформації про певний об’єкт, явище.
2. Ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів.
3. Потреба ретельно продуманої структури.
4. Систематичне коригування під час роботи над проектом.
5. Структура містить: мету, актуальність, методи отримання та обробки інформації, результат (замітка, стаття, реферат, доповідь, відеофільм), презентацію.

Практично-орієнтовані проекти
1. Результат діяльності чітко визначено з самого початку.
2. Орієнтація результату на соціальні інтереси учасників (проект шкільного саду).
3. Складання сценарію всієї діяльності його учасників.
4. Визначення функцій кожного з них.
5. Наявність чіткої координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень.
6. Презентація отриманих результатів і можливих засобів їх упровадження в практику.

Навчально-телекомунікаційні проекти
1. Спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність учнів-партнерів.
2. Підґрунтям є комп’ютерна телекомунікація, що має спільну мету дослідження певної проблеми.
3. Узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на досягнення спільного результату діяльності.
4. Проекти такого виду завжди мають міжпредметні зв’язки та глибшу інтеграцію знань.

Основні джерела інформації під час обирання тематики проекту
1. Програмовий матеріал.
2. Події у світі.
3. Місцеві події.
4. Історія регіону, в якому живуть діти.

Етапи роботи над проектом
1. Визначення теми, мети і завдань проекту.
2. Розробка плану діяльності для досягнення поставленої мети.
3. Виконання проекту.
4. Презентація робіт.

Особливості проектної діяльності у початковій школі

Організовуючи проектну діяльність у початковій школі, учитель має враховувати вікові й психолого-фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Дитина молодшого шкільного віку має невеликий життєвий досвід, тому і коло соціально значущих проблем, з якими вона могла мати справу, вузьке, її уявлення про такі проблеми мало диференційовані, однопланові. Проблема проекту, яку ми пропонуємо молодшому школяреві, має бути соціально детермінованою та знайомою і цікавою для нього. Тому теми дитячих проектних робіт краще вибирати із змісту навчальних предметів або із близьких до них галузей.

Вимоги до проектної роботи в початкових класах
1. Контроль за виконанням проектних завдань має бути ретельніший (більша кількість консультацій і спостережень за веденням проектної документації), адже теоретичних, практичних знань та вмінь у молодших школярів ще бракує.
2. Проекти для початкової школи здебільшого мають бути короткотривалими (обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть успішно розробляти і довготривалі проекти).
3. У роботі з усім класом слід віддавати перевагу рольовим, інформаційним, творчим проектам — ці види діяльності завжди цікавили молодших школярів.
4. Для пошукової діяльності бажано спочатку залучати дітей з підвищеною навчальною мотивацією — їхні дослідження можуть зацікавити інших учнів.
5. У ролі перших проектів у початковій школі варто обрати групові. Це надасть можливість диференційовано розподілити проектне завдання: після здійснення проекту кожна дитина вважатиме себе здатною брати участь у його виконанні. Учитель отримає уявлення про можливості кожної дитини (зокрема для пропозицій щодо індивідуальних проектів у подальшому) і виділить лідерів, які зможуть очолити майбутні проектні групи.
6. Значну увагу необхідно приділяти презентації проектів: запрошувати на неї батьків, учнів інших класів (такий підхід створює мотивацію для подальшої роботи).
7. Учитель на початку проектування повинен підвести учнів до вибору теми.
8. Теми учнівських проектів мають бути різноманітними, їх не слід регламентувати та виділяти більш значущі.
9. Робота над проектами у початкових класах не повинна бути вимушеною, учні мають працювати добровільно.


План проведення проекту
І етап
Ø    Визначення теми.
Ø    Постановка завдання.
Ø    Обговорення.
Ø    Формулювання проблемних питань.
Ø    Формування груп, висунення гіпотез вирішення проблем.
Ø    Обговорення плану роботи учнів.
Ø    Обговорення можливих джерел інформації, питань захисту авторських прав.
ІІ етап
Ø    Вибір творчої назви проекту.
Ø    Самостійна робота учнів з обговорення завдання кожного в групі.
ІІІ етап
Ø    Самостійна робота груп по виконанню завдань.
IV етап
Ø    Підготовка учнями звіту про виконану роботу.
V етап
Ø    Захист отриманих результатів та дослідів.
Побудова роботи над проектом

1. Проблема, на вирішення якої спрямовано проект.
     1) Чому цей проект потрібен?
     2) Яку проблему він буде вирішувати?
     3) Як школярі будуть залучені до участі у роботі?
2. Загальна мета проекту, завдання.
    1) Мета – це те, що бажаєте отримати в результаті.
    2) Завдання – це конкретна частина мети, яку треба буде реалізувати, це дії, за допомогою яких буде досягнуто мету проекту.
3. Плановані результати проекту.
    1) Чітко опишіть, що буде отримано.
    2) Кому це буде корисно?
    3) Якою буде ваша вигода від участі у цьому проекті?
4. Діяльність в рамках проекту.
     1) Що треба робити, щоб досягти описаних результатів і вирішити проблему?
     2) Які конкретні дії треба виконати для вирішення проблеми?
     3) Які ресурси будуть використані?
     4) Що буде відбуватися в рамках даного проекту?
5. Висновки при виконанні проекту.
     1) Від чого може залежати результат проекту?
     2) Як результати даного проекту можуть бути використані іншими?

Паспорт проектної роботи:

1)                Назва проекту.
2)                Керівник проекту.
3)                Навчальні дисципліни, близькі до теми проекту.
4)                Склад проектної групи (прізвища учнів, клас).
5)                Тип проекту.
6)                Замовник проекту.
7)                Мета проекту (практична та педагогічна мета).
8)                Завдання проекту.
9)                Необхідне обладнання.
10)           Анотація.
11)           Передбачувані продукти проекту.
12)           Етапи роботи над проектом.

Можливі результати проектної діяльності:
·              проект – спостереження
·              проект – оповідання
·              фантастична історія
·              музичне оповідання
·              виготовлення листівок, іграшок, сувенірів
·              екологічний проект
·              реклама
·              буклет
·              проект – книга
·              мультимедійна презентація
·              гербарій
·              альбом
·              журнал, в тому числі й електронний
·              колаж
·              колекція
·              книжка – розкладка
·              музична підбірка
·              наочні посібники
·              плакат
·              план
·              реферат
·              серія ілюстрацій
·              казка
·              довідник
·              стінгазета
·              сценарій свята
·              навчальний посібник
·              фотоальбом
·              креслення
·              екскурсія
·              карта
Проект повинен супроводжуватися теоретичним матеріалом, схемами, кресленнями, малюнками, зразками, оригінальною розповіддю.


Немає коментарів:

Дописати коментар